In ultima perioada cuvantul “cloud” si expresia “cloud computing “ sunt omniprezente. Facebook, Dropbox, Instagram, Google Apps  - daca folosesti oricare dintre aceste aplicatii, inseamna ca esti un utilizator de cloud. Cloud-ul este in general definit ca un serviciu ( email, stocare si partajare de fisiere, aplicatii crm, aplicatii de facturare etc. ) pe care le accesezi prin Internet, spre deosebire de varianta clasica in care achizitionezi o combinatie de hardware si software pe care o administrezi si o depozitezi in sediul firmei tale.  Printre avantaje: costuri initiale reduse, accesul la aplicatie de pe orice dizpozitiv conectat la Internet, instalare si configurare simpla, scalabilitate in functie de nevoia firmei, fiabilitate si back-up.

Tot  mai multe articole  din ultima perioada au dezvaluit probleme de securitate, acesta fiind unul dintre dezavantajele majore. Mai exact, exista zvonuri ca unele institutii ale guvernului au acces in serverele detinute de companii, pe care sunt stocate datele a milioane de utilizatori de cloud. In special in cazul caselor de avocatura, confidentialitatea si securitatea datelor cu care intra in contact avocatii sunt un aspect extrem de important. Vestea buna este ca, intre varianta clasica si cea in care datele tale sunt in cloud,  mai exista o varianta intermediara, numita cloud privat.  Aceasta combina avantajele celor doua.

Pentru a  explica mai bine variantele de mai sus, aveti mai jos o analogie usor de inteles care compara variantele descrise cu mancatul de pizza, in care pentru rosu – detii, administrezi si operezi, iar pentru verde – furnizorul detine, administreaza si opereaza.

Locatia proprie

Cloud Privat

Cloud Public

Masa cu scaune

Masa cu scaune

Masa cu scaune

Bautura 

Bautura

Bautura

Cuptor

Cuptor 

Cuptor 

Blat

Blat

Blat

Suc de rosii

Suc de rosii

Suc de rosii

Topping-uri

Topping-uri

Topping-uri

Mozarella

Mozarella

Mozarella

Gatesti acasa

Comanzi

Mananci in oras

Fie ca vorbim de pizza sau de un server pe care se afla aplicatia in care gestionezi activitatea casei de  avocatura,  avem cele 3 variante:

Varianta clasica, in locatie: am achiztionat atat licenta software cat si cea de hardware, am o camera a serverului cat si conditii pentru operare ( generator curent, mai mutle conexiuni la internet, securitate, etc. ), am o echipa interna care il intretine iar datele se afla fizic in sediul meu. Eu platesc initial toate costurile, ulterior cele lunare sunt mai mici.  Daca ceva se strica toate costurile imi revin mie.

Varianta cloud privat: am achiztionat licenta software dar inchiriez un server privat ( sau mai multe ), aflat intr-un datacenter care ii poate asigura toate conditiile necesare ( generator curent, mai multe conexiuni la internet, control acces si paza 24/7, ventilatie si temperatura optima, etc. ). Serverul este administrat de un furnizor.  Eu platesc initial doar costul licentei software, restul le cumpar sub forma de serviciu si le platesc lunar. Costurile lunare sunt mai mari decat in prima varianta.  Daca ceva se strica costurile sunt suportate de catre furnizori.

Varianta cloud: nu achizitionez nimic initial, accesez acea aplicatie prin Internet, iar pentru fiecare utilizator al firmei exista un cost lunar pentru folosirea aplicatiei. Furnizorul detine si opreaza toata infrastructura din spate pe care se afla atat aplicatia cat si datele.

Cloud-ul iti ofera multe avantaje, printre care mobilitate, fiabilitate si acces la solutii profesioniste, in general, la costuri mai mici decat in varianta clasica in care achiztionezi si operezi toata infrastructura. Singurul aspect important ramas nerezolvat, este gradul tau de comfort avand in vedere ca datele clientilor si ale firmei tale nu sunt sub controlul tau total.

Pentru a-ti da seama daca  in cazul casei tale de avocatura se poate folosi cloud-ul sau nu, daca este eficient financiar si sigur, trebuie sa faci o analiza in care sa ai in vedere:

  • serverele si solutiile deja achiztionate
  • durata lor de viata
  • costurile lor de operare lunare
  • riscurile la care te expui
  • marimea fisierelor cu care lucrezi.

In unul dintre articolele urmatoare vom face un astfel de studiu de caz, bazat pe o casa de avocatura cu 30 de utilizatori care foloseste: email (Microsoft Exchange ), stocare si partajare fisiere ( Windows Server 2012 ), o aplicatie de gestiune a activitatii ( KeyVision ),  un server FTP pentru a pune la dispozitie clientilor transfer de documente dar si un printing manager.  La sfarsit veti putea face o comparatie financiara intre a achizitiona toata infrastructura si a tine totul in locatie, in datacenter (cloud privat ) sau cloud.

Facebook Datacenter

Camil Moldoveanu

Camil Moldoveanu

Founding Partner at Connsys
Camil are o experienta de peste 8 ani in domeniul IT. Conduce Connsys – companie specializata in suportul tehnic, solutii si servicii IT specifice caselor de avocatura. Zilnic ofera consultanta IT, servere in cloud sau in locatie, solutii tehnice pentru a proteja si gestiona accesul la fisiere, conectare de la distanta, etc.
Camil Moldoveanu

Latest posts by Camil Moldoveanu (see all)